Despre grasimile bune si cele rele.

DISTRIBUIȚI

Este din ce in ce mai clar ca traim intr-o lume a minciunii din punct de vedere alimentar. Intersele persoanele pentru comisioanele castigate din vanzarea anumitor produse ii detemina pe foarte multi foarmatori de opinie unii dintre ei bucatari vedete, sa faca lobby si sa vanda moarte lenta si sigura in magazinele alimentare. Pentru ca banul primeaza nu deontologia profesionala.
Europa s-a trezit la normalitate si sa se intorca la origini. Speculez o dezvoltare a industiei cresterii animelor care produc grasime cum este untura de porc.

Despre grasimi

Orice ulei sau grasime are in compozitie toti cei 3 acizi grasi si am sa ii au in ordinea descrescatoare a nocivitatii.

Acizii grasi polinesaturati, acizii grasi monosaturati si acizii grasi saturati.

Cu cat un ulei este mai saturat cu atat el are mai multi atomi de hidrogen in compozitie. Acest lucru face ca grasimea sa fie mult mai stabila si asemanatoare cu untul.

Uleiurile cele mai toxice sunt uleiurile polinesaturate, ulei de floarea soarelui, ulei de rapita, soia, arahide, porumb. Aceste uleiuri genereaza radicali liberi cu mult timp inainte ca sa atinga punctul de ardere.

Radicalii liberi sunt periculosi in anumite conditii! Stresul oxidativ cauzat de alimentatia saraca in nutrienti si vitamine favorizeaza actiunea nociva a radicalilor liberi in organism, provocand boli precum: diabet, cancer, accident vascular cerebral, infarct, Parkinson, Alzheimer si afectiuni oftalmologice.

Uleiurile monosatrurate au mai putini atomi de hidrogen si nu oxideaza atat de usor in prezenta oxigenului. Nu recomand folosirea lor in procesul de gatire. Unul dintre ele este uleiul de masline extravirgin. Personal va zic ca daca se insista pe gatirea cu ulei de masline recomand folosirea de ulei din turte de masline. Uleiul extravirgin este bine sa fie folosit doar in salate dar si atunci cu moderatie.


Uleiurile saturate au in compozitie acizi grasi saturati. Cu ca au mai multi acizi grasi cu atat cu atat ele sunt mai stabile termic. Ele nu au nevoie de atomi de hidrogen pentru a li se mari stabilitatea adica structura solida. Cel mai comun lucru este grasimiea de origine animala. Untura sau untul.

Eu personal am consumat de multe ori untura pe paine cu sare. De multe ori auzim vorba celebra “bunicii nostri mancau carne cu untura, o pastrau in untura, nu se ingrasau iar incidenta bolilor cornice era scazuta.
Am putea spune ca cartofii prajiti sunt mai sanatosi daca sunt facuti in untura, fie ea de gasca, rata, sau porc

Uleiurile hidrogenate

Uleiurile ieftine si toxice adica cele de rapita sau soia nu puteau si folosite in industria alimentara pentru productia de biuscuiti, atentie! biscuitii digestivi, turta dulce, covrigi si alte dulciuri, pentru ca  erau prea fluide si curgreau din compozitie. Celebrele cornulete pe care bunica mea le facea de craciun, se faceau cu untura de porc sau unt, astazi se fac cu margarina.
Cea mai mare pacaleala in industria aceasta a slabitului sunt biscuitii digestivi si unele produse ce contin cereale care contin uleiuri vegetale cu un continut mare de grasimi polinesaturate. In spatele unor denumiri sofisticate si greu de inteles se afla de fapt o minciuna.

Ulei de soia

Ulei de rapita

Se poate vedea categoric un continut ridicat de agenti polinesaturati!

Industria a gasit o metoda si mai nenorocita pentru a le mari potentialul toxic cu scopul de a economisi bani si de a produce marfa ieftina si de proasta calitate. Adica moarte lenta si sigura pe raftul magazinelor Astfel pentru a le transforma din stare lichida in stare solida aceste uleiuri polinesaturate au fost puse sub actiunea agresiva a atomilor de hidrogen. Procesul se numeste hidrogenare. Margarina se adapteaza perfect situatiei, fiind un produs ieftin si avand un comportament asemenea untului.


Procesul de hidrogenare

In procesul de hidrogenerare o parte din acizii grasi sunt transformati in grasimi trans, grasimi aterogene adica grasimi ce se depun pe arterele si vasele de sange  si care provoaca boli de inima, diabet si multe altele. Daca va uitati in jur este plin de comorbiditati iar covid19 a dmonstrat acest lucru. Toti cei cu comorbiditati au sanse minime de supravietuiere in urma unei infectii cu acest virus.

Acizii trans sunt responsabili de moartea multor oameni in Europa, cauzata de boli cronice cu character de comorbiditati. De la 1 Aprilie 2021 produsele alimentare ce contin grasimi hidrogenate vor fi interzise.

Intotdeauna am considerat produsele alimentare cum sunt chips-urile, snacsurile si unii biscuit reziduri alimentare. Statul roman si toate statele lumii daca ar avea putina ratiune ar supra impozita aceste produse sau ar interzice comercializarea lor pe piata. Cei mai vulnerabili sunt copiii. Dar deocamdata lor nu le pasa pentru si ei la randul lor sunt niste imbuibati.

Grasimile trans

Grasimile trans sunt de doua feluri, artificiale pe care le gasim in grasimi hidrogenate si naturale pe care le gasim in grasimi de origine animala.

Grasimile trans artificiale se formeaza in procesul de extractie supus la temperaturi inalte si cu cat expunerea la temperature este mai mare cu atat nivelul procentual de grasimi trans este mai mare.

Astfel prin hidrogenare acizii grasi polinesaturati sunt transformati in acizi grasi saturati produsul devenind o grasime solida asemenea untului sau a unturii ce se comporta mai bine chiar si la temperature camerei.

Hidrogenarea poate transfoma chiar si uleiul de motor in margarina. Afirmatia conform careia margarina tartinabila este in compozitie asemanatoare cu plasticul este falsa, de fapt acolo discutam de un continut de acizi grasi  saturati mai redusi.

La prima vedere nu pare sa fie o problema insa pe termen lung apar complicatii in organism. Organismal nu face diferenta intre artificial si natural pentru ca crierul fiind centrul de comanda nu poate distinge intre cele doua situatii. Grasimile trans artificiale produc imbatranirea prematura a celulelor si cresc numarul celulelor precanceroase, ele trec si de placenta in timpul sarcinii se lipesc de artere si provoaca complicatii prin acumularea de grasime.

Celebrul colesterol o alta minciuna alimentara. De aici plecand si ideea ca nu putem acumula colesterol din alimente. Ba da putem, din cauza acestor gasimi hidrogenate cu proprietati aterogen. De aceea vi se spune mereu nu aruncati grasimi in canalizare.

Unt

Untura

Ulei de palmier

Se poate vedea categoric nivelul scazut de grasimi polinesaturate

Ulei de floarea soarelui

De poate vedea ca uleiul de floarea soarelui este campion la grasimi polinesaturate.


Nu acelasi lucru putem spune despre uleiul de floarea soarelui high oleic

Untul sau untura nu cresc nivelul de colesterol pentru ca grasimile de origine animala nu sunt aterogene dar sa nu ne bazam pe acest lucru. O viata sedentara nu ne da voie sa facem abuz. Daca bunicii nostri mancau untura pe paine si nu aveau colesterol este pentru ca luau sapa in spinare si stateau pe tarla pan ace soarele apunea, astazi unii dintre noi ar fi capabili sa isi puna o banda rulanta in casa care sa ii duca pana la toaleta.

2 comentarii la „Despre grasimile bune si cele rele.”

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *