„Cumpărați!Salvați producătorii locali!”

DISTRIBUIȚI

Auzim în media destul de des în ultima vreme această lozincă.
Ea mobilizează cumpărătorul român să aleagă în special marfa produsă de fermierii și producătorii autohtoni.
Ne vom referi aici la carne,lactate și legume,produse pe care le folosim și noi în industria HORECA.
La prima vedere ideea este fundamentată de faptul că toți,de la guvern la cel care cumpără legatura de ceapă, trebuie să avem grijă de economia țării,rulând banii aici pentru a crea noi oportunități,nu în Egipt,Turcia,Olanda și în general locurile de unde vin cele mai multe produse alimentare de pe piață.
Pe altă linie,este spre folosul nostru să mâncăm produse naturale,cu gust, de la noi,nu plastice de pe te miri ce coclauri.
Așadar ,inițiativa este necesară și firească…
Asta pâna ajungem la piață…:)))
Acolo,descoperim cu stupoare că produsele „locale” sunt uneori de 3-4 ori mai scumpe decât cele de import și în plus, diferența de calitate nu-i nici ea prea evidentă…Un exemplu direct îl reprezintă prețul roșiilor de solar : la supermarket 6 lei pe kg, de import,iar cele locale 21 de lei la piață..:)).
De ce????
Revoltat și cred eu pe bună dreptate,am pus o întrebare pe un grup de „producători locali”..
Raspunsul?
Păi primul raspuns a fost că nu mă obligă nimeni să cumpăr de la ei..Pot să cumpăr în continuare de la supermarket!..:))
Trist răspuns al celor care cer ajutorul nostru,al cumpărătorilor!
Alt răspuns a fost că roșiile „autohtone” sunt mult superioare,cineva a invocat lipsa subvențiilor necesare din partea guvernului,iar un altul că de vină ar fi „bișnițarii”.


Am disecat problema și am ajuns la câteva concluzii,menționând că nu vreau să fac aici apologia vinovaților și nici promovarea cuiva.
Privesc situația obiectiv din punctul de vedere al celui care plătește și mănâncă.
Eu nu-s nici guvernant,nici „producător”,nici corporatist și nici economist.Sunt bucătar.
Am ajuns la concluzia că,deși „producătorul local” cere ajutor statului,magazinelor și cumpărătorilor,nu este motivat decât de câștig,optimizarea câștigului,mărirea randamentului și minimalizarea pierderilor.Și asta prin orice mijloace!Adică la fel ca ceilalți producători și comercianți care vând pe piața românească.Steagul României pe produs și etalarea provenienței nu sunt decât avantaje de care vor să profite în fața concurenței.Și în această situație sunt peste 98% din „producătorii” locali.
Când spun asta, argumentez prin faptul că „producătorul local” a „uitat” de soiurile și rasele autohtone(cele a căror gust și calități le ținem minte din copilărie iar cei mai tineri le află din amintirile părinților),rase și soiuri pe a căror producție ar fi putut cere bani buni și meritați din plin.Nu este o întâmplare că nu mai regăsim gustul de acum 25 de ani!Roșiile de azi sunt hibrizi din vest,rezistente la boli,transport și vreme,dar cu gust de plastic.Porcii sunt Duroc American,care au mușchii direct sub piele,carnea moale dar nu știi la gust ce-i:vițel,ied sau pui de avicola.
Puii ajung la 2,5 kg în 41 de zile și sunt îndopați cu antibiotice,hormoni și concentrate,nu hrăniți natural 10 luni ca în curtea bunicii, iar grasimea galbenă este doar extra caroten introdus în alimentație.Pepenii nu mai au gust,normal.Au apărut soiuri din Turcia cu o productivitate dublă față de „sărmanii” noștri pepeni dulci.Vaca nu mai produce 4-8 litri de lapte înalt calitativ la o mulsoare.Acum au fost aduse vaci care dau 60 l pe zi ,dar grasimea din lapte este pe la 3% iar gustul de apă colorată. Exemplele pot continua la nesfârșit.
Astfel,comori naționale,au fost catalogate drept „neperformante” și date spre uitare.


Aducem în discuție „bișnițarii”.Sunt ei vinovați de prețurile de la piață?Da,cu siguranță.Dar ei fac asta pentru că sunt lăsați.Lăsați de același „producător” care din comoditate și pentru că nu-l interesează de clientul final,este fericit că „bișnițarul” îi ia toată marfa de la poartă și-l scutește pe el de a sta cu marfa pe la piață,sau de plimbatul cu acte pe la magazine.

Acoperă investiția,este și puțin profit?Ce mă interesează pe mine de fraierul care cumpără de la tarabă?Nu vorbim aici de asociații de producători,magazine proprii,lanțuri proprii de desfacere..Astea-s fantezii de pe alte tărâmuri!”Producătorii” spun că nu există sprijin de sus..Nu contest..Dar nici interes nu există!


Ce am văzut eu pe la alții:întâmplarea a făcut să lucrez ceva vreme în Franța,iar acolo am intrat în legatură cu producători locali și mai ales am cumpărat produse locale pentru restaurant, direct din piață.
Acolo am întâlnit desigur și arabi care vindeau roșii „de plastic”din Maroc la un preț mic(sub un Euro pe kg uneori) dar majoritatea,erau producători care în ziua de piață erau acolo.Vindeau chiar ei,cu prețul corect,minunății pe care la noi nu le-am mai văzut de zeci de ani la piață:roșii inimă de bou de jumătate de kg,usturoi aromat,pepeni mici și dulci ca mierea,carne de porc hrănit bine și găini de-alea sportive care dau gust la supă.
Fără intermediari,oamenii erau chiar ei sau rude de-ale lor la piață,mulți având poze și reclame în care-și prezentau fermele.
Și credeți-mă că vindeau din plin.
Păreau și sunt convins că erau oameni onești,nu ca unii „fermierii” de pe la noi ferchezuiți,proaspăt coborâți din bolidul premium.
Ca o concluzie,”producătorul” autohton a lipsit și lipsește în continuare la lecția de marketing.Nu are viziune pe termen lung nici asupra pieței și nici asupra impactului produsului vândut.Pe el îl interesează să producă cât mai mult,să scape mai repede de marfă și să o vândă cât mai scump,profitând printre altele de sărbători(observați că totul se scumpește la piață înainte de Paște și Crăciun). Dorința de a păstra soiurile locale,conștiința,înțelegerea,onestitatea,empatia,grija față de client și naționalismul trâmbițat în sloganuri ca cel la care ne referim nu există decât în declarații!
Dacă adaug la cele scrise că un studiu al unei universități românești a arătat că legume ale producătorilor locali au o mai mare concentrație de chimicale decât multe din cele importate,deoarece la noi nu există un control eficient de stat al gradului de saturare cu ierbicide,îngrășăminte și altele..Tabloul cred că este complet.
Concluziile le trageți singuri!

Menționez că am cunoștință și de „producători locali” care vând ce trebuie.
Dacă-i găsiți,cumpărați de la ei și promovați cu mândrie valorile și produsele noastre!Din păcate ei reprezintă o cotă infimă,nu au nevoie de reclamă și cu siguranță știu ce au de făcut în continuare.

5 comentarii la „„Cumpărați!Salvați producătorii locali!””

  1. Foarte bun articolul. Acest articol ar trebui postat la fiecare producător în parte în mesaj privat sa înțeleagă și el ca dacă vrem sa susținem producătorii locali trebuie sa vina ei direct în piață sau sa vândă personal la clienții de zi cu zi. Sau chiar și pe grupurile de profil.

  2. Felicitări pentru articol! Am realizat o platformă pentru a susține producătorii locali.
    Invit producătorii români harnici și cinstiți să se expună cu produsele oferite – foarte simplu, rapid și complet gratuit.
    Să susținem cumpărarea și consumul produselor românești!
    https://www.produsenatural.ro

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *