Despre sindicat, trend, viitorul horeca si educatia in domeniu.

DISTRIBUIȚI

Ultima parte din cele 11 puncte de discutie cu doamna Gabriela Berechet este despre trend, viitorul horeca si educatie .

Despre activitatea doamnei Gabriela Berechet gasiti aici mai multe detatii:

http://gabrielaberechetconsulting.ro/

5. Cum credeti ca poate fi gestionata situatia actuala  avand in vedere haosul din tara noastra, si aici ma refer la institutiile publice care nu vor putea sa monitorizeze fiecare restaurant in parte.
Credeti in responsabilitatea oamenilor?

GB: Asa cum am spus, nimeni nu stie mai nimic de pandemie, dar iata, Romania, in ciuda previziunilor cu sutele de mii de imigranți care vor infecta populatia, sta foarte bine in statistici, atat la imbolnaviri cat si la decese dar mai ales la recuperari! In sfarsit ne bucuram ca suntem printre codasi! Tot politicienii au rolul de a decide cu capul de pe umeri masurile adecvate, cred ca unele au fost exagerate și timorante (dar la romani exista proverbul cu ”frica pazeste bostanaria”), dar iată, a functionat! Sunt la fel de sigura ca situatia aceasta de ”calm si disciplina” va exploda, cat de curand, pentru ca nu sunt doar oameni care vor ramane fara slujbe, dar sunt multi care n-aveau nimic, si care traiau din cersit! Ori, cu revenirea la patria muma, numarul lor a crescut, prin urmare, patura saracilor – saraci cu luciu va creste!

Responsabilitatea inseamna si solidaritate! Nu stiu cum e in Romania, dar in Olanda, in fiecare magazin exista o ”banca de alimente” care e zilnic umpluta de cumparatori de 2 – 5 ori, un carucior de cumparaturi care ajung prin voluntari la saracii lor! As vrea sa cred ca responsabilitatea inseamna solidaritate!



6. Cum vedeti in continuare situatia din Horeca, care va fi trendul?

GB: Trendul inceput cu home-delivery si Take-away va continua! Probabil terasele, cu mese distantate, vor incepe in perioada estivala sa functioneze. Evenimentele (in masura in care autoritatile vor fi de acord cu un numar de 100 de persoane, nu de 30), vor putea continua! In principiu, daca nu mai vine matusa si verisoara din Spania sau Italia, dau un exemplu, iar toti participantii au fost doar in tara, doar #incasa/#acasa, nimeni nu e infectat! Probabil că, pentru masuri de siguranta, vor apare termometrele pentru masurarea temperaturii oaspetilor, probabil ca personalul de servire va servi cu masca si manusi, bucatariile deschise, tepaniyaky vor fi asaltate, si chiar dacă un restaurant cu 60 de locuri va fi obligat sa organizeze spatiul de servire cu distante regulamentare, astfel incat doar 25 – 30 de locuri vor fi vandute, castigul va veni din rulaj! E clar ca daca un restaurant vinde 25 locuri de 6 ori pe zi ( de trei ori la dejun, de trei ori la cina), la un pret mediu de 25 de euro, adica 3750 euro, e mai mult decat 60 de locuri de 2 ori rulate la 25 de euro, adica 3000 de euro! Si evident, ca nici un restaurant nu va mai accepta sa vanda o cafea si o apa cu o durata de sedere de 2 ore, ca sa-i vada lumea! Nu, lucrurile se vor schimba!

Si pentru ca vorbesc de solidaritate, probabil ca noua piata de restaurante va trebui sa vorbeasca: ce produce fiecare, cand lucreaza, cui se adreseaza. Asta daca vor ca toti sa traiasca! Chiar si o separare a programului orar (nu vorbesc de hoteluri, care trebuie sa aibă cele trei servicii de alimentatie ale zilei, ci de restaurantele independente). Unii sunt deschisi doar la pranz, altii doar la cina, cu schimb in saptamana urmatoare! Stiu, pare comunist, cu masinile care circulau o duminica cele cu numar par, cealalta duminica cele cu numar impar, dar daca vorbim de responsabilitate, haideti sa vorbim si de solidaritate!


Ultimul, dar nu cel din urma, argument este acela ca TOATE restaurantele vor trebui sa-si refaca circuitele tehnologice asa cum trebuiau sa fie de la bun inceput, vor trebui sa respecte TOATE normele de igiena si siguranta alimentelor, vor trebui sa treaca de nivelul ”SA AVEM PROCEDURI” la ”SA FACEM TOT CE SCRIE IN PROCEDURI”!

7. Cum vedeti aceasta stare de fapt prin interzicerea evenimentelor in aceasta perioada si in perioada urmatoare? Credeti ca vor supravietui salile de evenimente?
GB: Am raspuns! Eu cred ca primele care se vor deschide vor fi salile de evenimente! Nimeni n-a fost infectat, nimeni n-a luat, deci nimeni nu da infectia! Va trebui sa se inteleaga ca paranoia si psihoza sunt mai periculoase decat chiar contaminarea cu virusul!

8. In cat timp estimati ca isi va reveni industria Horeca din socul „Covid-19” ?

GB: industria HORECA o va duce un timp in regimul de alarma indus mai ales de mass-media si social-media! Va fi nevoie sa aiba o comunicare care sa-i faca pe oaspeti sa inteleaga nu doar ca vor avea siguranta preparatelor pe care le servesc dar si ca procedurile impuse de standardele de igiena si siguranta vor fi respectate! Nu le sugerez sa faca filmulete precum Stefan Mandachi, care voia sa-si asigure oaspetii ca la el in hotel si lanturile de fast-food se respecta igiena, expemplificandu-se cu propria persoana imbracata in jeans, t-shirt și  tenisi de strada, spalandu-se viguros printre bucataresele imbracate ca niste astronauti … in spalatorul de vase, da, nu in spalatorul de maini! Imi pare rau c-am atentionat-o pe PR-ul lui si a scos imediat filmul, merita sa se faca de ras!

Asa cum am spus, clientii fideli vor continua sa comande si sa ridice pachetele ori sa-i fie livrate, probabil ca vor incepe sa si mearga la restaurant, odata ce acest lucru va fi permis, evenimentele vor fi primele care vor demara pe segmentul acesta!

9. Credeti ca este benefica o schimbare a legislatiei prin care Ministerul Educatiei si Cercetarii sa infiinteze o Academie Gastronomica?

GB: Am scris! Este o superficialitate fara precedent in abordarea curriculumului profesional in domeniul HORECA, fara a conditiona existenta simultana a bazei materiale si a formatorilor cu experienta (nu mai slabi decat cel mai slab bucatar de pe un vas de croaziera)! Da, scoala de gastronomie este o necesitate! Suntem singura tara din lume care nu avem toate paliere pregatirii in domeniul gastronomic (scoala profesionala / formare prin alternanta – dupa modelul francez, liceu de profil cu scoala post-liceala pentru nivelul ISCO 5, facultate de stiinte aplicate cu profil gastronomie). In alte tari sunt zeci, dar am incredere ca si in Romania ceea ce am incercat acum multi ani sa fac se va face odata!

10. Cat de benefic este infiintarea unui sindicat puternic pentru angajatii din Horeca?


GB: Sa stiti ca sindicatul este cel mai puternic si mai vocal instrument pentru promovarea intereselor ANGAJATILOR! Daca exista asociatia patronala HORA, pentru hotelieri FIHR și FPTR ele nu reprezinta decat interesul patronilor! Drepturile salariale, tariful minim orara, clasele de salarizare, durata concediului de odihna, sporurile pentru conditii de lucru (ortostatic, zgomot, umiditate și caldura, presiune psihica), intervalele minime de timp pentru programe periodice de crestere a competentelor profesionale … spuneti-le cum vreti, drepturi ale angajatilor! In acest moment NU EXISTA un CONTRACT COLECTIV DE MUNCA la nivel de RAMURA! Asadar, se foloseste un contract standard, cu referire la nivelurile standard de salarizare! Ei, ia uitati-va la CONSTRUCTII, la Energie, la INVATAMANT, la Sanatate … veti vedea diferenta! Asta inseamna un SINDICAT! O asociatie profesionala (adica ANBCT-Romania, ca stiu ca asta vreti sa clarific) NU ARE aceste prerogative! Cititi statutul asociatiei si veti vedea ca are ca scop promovarea profesiei si culturii gastronomice nationale!

11. Ce trebuie facut pentru a avea din nou examen penrtu „Maestru in Arta Culinara”? De ce nu se mai poate face astazi aceasta specializare?
GB: Sa stiti ca, desi in Normele metodologice pentru clasificarea structurilor de primire turistica cu functiune de alimentatie (adică restaurante), din Ordinul 65/2013 cu completarile si modificarile ulterioare, are in grila de clasificare a restaurantelor la 5 stele pozitia de MAESTRU IN ARTA CULINARA!

În 2008, ca urmare a faptului ca cei care obtinusera titlul de Maestru in Arta Culinara la examenele nationale organizate de Ministerul Turismului, in colaborare cu INFMT (Centrul National de Invatamant Turistic) cu sprijinul ANBCT-Romania (Ordinul Ministrului Turismului 89/1995) nu mai puteau fi incadrati in Cartea de munca cu acesta pozitie profesionala castigata in urma unui examen national, fiindca nu exista ocupatia in COR, impreuna cu domnul Dumitru Burtea, presedintele de la acea vreme, am demarat toate procedurile juridice de a introduce ocupatia in COR, si n-a fost nici usor si nici de pe o zi pe alta. Toata lumea a fost fericita, pentru ca li se putea trece in Cartea de Munca exact acest titlu, cu majorarea salariala de 10%, asa cum era precizat in ordinul amintit. Ei bine, in 2009, legiuitorii vremii au impus ca ocupatia sa fie rezultatul unui program de formare, nu a unui examen national, program de formare care se organiza in baza unui standard ocupational aprobat de comitetul sectorial Turism/Hoteluri/Restaurante. Asadar, in 2011 am organizat la Compania de Investitii pentru Turism (nume neinspirat ales de minsiter pentru scoala, care se numea Centrul de Invatamant Turistic inainte sa le vina ideea nastrusnica de a o boteza aiurea), in baza unui standard la care lucrasem in 2008, parte a unui proiect cofinantat de Ministerul Turismului, alături de alte 9 pe domeniul gastro. Orgoliile mai mari decat amprenta talpilor pe sol a facut ca dupa ce am organizat EU primul curs de Maestru in Arta culinara certificat, cu 12 participanti din care au promivat 6, sa fie copiat si dus in derizoriu de urmasii la butoanele ANBCT-Romania!

Acel standard trebuie actualizat si facut in spiritul noilor cerinte, dupa care, acei furnizori de formare profesionala care se simt capabili sa livreze cunostintele, competentele si abilitatile practice scrise in standard sunt liberi sa faca programul! Avertizez ca standardul va fi LIBER si prin urmare, va trebui ca PROFESIONISTII sa fie vigilenti ca EXAMENUL de absolvire sa nu fie un simulacru care sa compromita iremediabil nobletea functiei.

Mai exista solutia creerii unui organism APARTE de ANBCT-Romania, care sa urmareasca candidatii intr-un program bazat pe certificarea de competențe pe seama unor instrumente de evaluare, exact cum am creat pentru certificarea de competente obtinute pe alta cale decat cea formala pentru BUCATAR. Dar, revin, va trebui creat acest STANDARD OCUPATIONAL dupa care sa poata fi create instrumentele de evaluare! In mod cert, solutia aceasta ar avea un succes printre foarte multi Executive-chef, a caror competente teoretice si practice sunt, uneori, peste ale ”formatorilor”. Acesta este solutia la care ma gandesc de ceva timp, pentru ca sunt foarte multi Chef-i care merita acest titlu reflectat de ocupatia din COR.

Multumim!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *